Drachenstein Drachenstein
287
BLOG

Smok wawelski w Irządzach

Drachenstein Drachenstein Rozmaitości Obserwuj notkę 0

image

Pomnik poświęcony martyrologii narodowej, wystawiony w 1990 roku, Irządze

Historia smoka wawelskiego to sławny kiedyś mit narodowy. Bajeczna opowieść o pokonaniu tego smoka oraz o Kraku – legendarnym władcy jest symbolem obrazującym zaszczytną ideę zwycięstwa nad złem. Źródła do dziejów kultury narodowej, że Polacy byli kiedyś dumni z historii o pokonaniu smoka.

image

Młodzież szkolna podczas prelekcji o smoku wawelskim.
Szkoła Podstawowa w Irządzach

O tym i o innych osobliwościach dziejów mitu smoka wawelskiego opowiadałem w Szkole Podstawowej w Irządzach, we wtorek, 26 kwietnia 2016 roku. Była to prelekcja z ilustracjami zorganizowana przez Gminna Bibliotekę Publiczna w Irządzach.

Spotkanie było okazją do zaprezentowania też mojej najnowszej książki pt. Na tropach smoka wawelskiego. Rozwiązanie historycznej.

image

Na temat tej książki zob.:

http://tropami-smoka-wawelskiego.blog.pl/ 

Przy okazji kilka słów o tej miejscowości, tekst zaczerpnięty z wikipedii:

„Irządze ( woj. śląskie, powiat zawierciański) to jedna z najstarszych polskich miejscowości. Historia miejscowości wiąże się z żoną Mieszka I, Dobrawą, (Dąbrówką). Nazwa wsi wiąże się z jej słowami "I ja tu rządzę!". Dzięki Dąbrówce został wzniesiony kościół pod wezwaniem św. Wacława (stan obecny z XIII-wieku, częściowo spalony podczas potopu szwedzkiego. Został odbudowany w XVII wieku. Obecnie w miejscowości znajdują się dwie szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jana Ledwocha i Gimnazjum im. Jana Pawła II, które wybudowane zostało w 2006 roku.”

image

Kościół  Parafialny pw. św. Wacława, Irządze

Postscriptum

Prelekcja została zorganizowana przez Dyrektora Biblioteki w Irządzach, Panią mgr Annę Kozioł . Spotkałem się tu z wielką życzliwością i uprzejmością, a nawet ze specjalną gościnnością ze strony Biblioteki i Szkoły Podstawowej.

Serdecznie dziękuję!

Marek Sikorski

 

Strona internetowa Biblioteki w Irządzach:

http://bibliotekairzadze.blogspot.com/

 Zajmuję się mitem walki ze smokami, w tym naszym smokiem wawelskim. Na ten temat napisałem książkę pt. "Smok wawelski w kręgu mitu i historii". Wydałem też książkę pt. "Smoki i smokobójstwo" , "Na tropach smoka wawelskiego" oraz "Rozważania o chwalebnym smokobójstwie". Ostatnio wydałem  zbiór opowiadań pt. "Zgubny urok".

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości